Pojar Calin (1939, Cluj -2010, Cluj)

   .Pictor. Studii de specialitate la Baia Mare si Cluj-Napoca [frecventand Facultatea de Arte Plastice din cadrul Institutului Pedagogic]. Din 1969 expune frecvent la judetenele clujene de arta plastica, uneori fiind prezent si in sintezele anuale baimarene. Participa la numeroase expozitii de grup, festive, aniversare, majoritatea organizate la Muzeul National de Arta din Cluj. Figureaza la expozitia”Cluj 70” deschisa la sala Dalles, Bucuresti [1970], si-n expozitiile Festivalului international “Lucian Blaga”, Cluj-Napoca [din1991]. In intervalul 1965-1975 a avut constante preocupari grafice, ilustrand diverse reviste precum “ Tribuna”,” Steaua” sau volume legate de civilizatia Maramuresului. Are lucrari in colectii muzeale si de stat din Romania si-n colectii particulare din Romania, Italia, Germania, Spania, Norvegia, Austria,Anglia, Grecia, Israel, S.U.A., s.a.
Comentarii Critice: “Intr-un asemenea efort de invocare si transformare a formelor de simtire si expresie traditionale se inscrie si pictura lui Calin Pojar. O face cu un gest sincer, simplu, esentializat lipsit de raceala si pedanteria solutiilor riguroase. Pictorul a trait timp indelungat in intimitatea fascinantului univers specific spatiului rustic transilvan, indeosebi maramuresan si de aceea exprimarea in graiul acestor realitati s-a impus ca firescul unei pure respiratii. O lume incarcata de splendori si subtile simbolizari, de legende si mituri, din care transpare un robust sentiment existential. Brunuri teroase armonizari in matitati de fresca ne trimit catre adancul unor lumi tainice. Peste ele se revarsa adesea , ca un suras diafan, vibratia discretelor reflexe, de lumina prefirata prin ecranul unor magice vitralii….”. Negoita Laptoiu,1975
  ”Motivele acestei picturi evoca nedisimulat Maramuresul:” Poarta Monumentala”, adevarat arc de intrare triumfala -pentru eroii- cunoscuti sau anonimi ai acestor locuri de legenda, turnul bisericutei din lemn”- sageata inegalabil elansata spre inaltul necuprins al gandului si al visarii, Troita – semn de pioasa rememorare. “Lada de zestre”- receptacol al poeziei de o fiinta intru frumusete si alaturi de aceste motive, cateva elemente decorativ- simbolice precum “Soarele”, “ Roza Vanturilor”, si “Rozeta”, impreuna cu care ctitorii- fauritorii acestor admirabile fapte de cultura si civilizatie- figure pline de noblete ce evoca rosturile creatoare ale omului, recomanda credinta optimista in forta vietii….”. Livia Dragoi,1978

  Dominanta cromatica bine cunoscuta a lucrarilor sale este rosul, aliat cu albastrul si galbenul. In aceasta preferinta pentru culorile fundamentale trebuie sa citim traducerea vizuala a unei existente ce sta sub semnul puritatii si esentelor. Cercul si unghiul sunt simbolurile in a caror receptacol se aduna sensurile fundamentale ale creatiei sale . Cel dintai defineste soarele si rotundul, intregul acestei lumi specifice, esenta ei. Unghiul desemnand mai intai casa si acareturile.
Ilie Calian,1982
“Impresia de mirare incantata pe care o produce plastica lui Calin Pojar are mai multe surse intre care doua, cel putin , sunt date de distanta dintre tema si tehnica de tratare, dintre motive si expresie. Temele sunt stravechi- ansamblul elementelor simbolice alcatuind un univers arhetipal- pe cand tehnica de tratare este moderna, fara a folosi procedee excentrice. El recupereaza ceea ce este uitat sau ascuns in uitare. Pe aceasta latura plastica sa, se infatiseaza ca o arheologie a unei civilizatii milenare; tema trecuta, tratarea prezenta urca si salveaza acest univers in atemporal[…]. Tehnic, Calin Pojar merge spre un decorativism de rafinament. Este vorba de: - ca sa folosim un cliseu- esentializarea spiritualizata a formei; emanatie a unui ceas de forta si maturitate….”.
Tudor Catineanu,1985

  ”Acele geometrii ale sale sunt atat de particulare; descinzand din arhaice orizonturi prin care artistul face citibil universul originar, se subliniaza acum si mai mult. Ele par sa-si piarda volumul, par sa fuga de orice incarcatura materiala , aspirand spre o ideografie simbolica , asa cum par a respinge spatiul panzei ; refugiindu-se spre centrul ei, adunandu-se in nuclee iradiante din care ai impresia ca izvoraste culoarea ce umple spatiul golit de forme. Culoarea atat de tulburatoare la Calin Pojar , atat de expresiva, atat de tragica, invaluindu-ti privirea cu salurile sale intunecate, cu lucirile hipnotice ale negrurilor si vinetiurilor hiperboreice , injunghiate de tipatul rosului , imblanzindu-se uneori in fragile dezmierdari ale galbenurilor ptr. a-si recastiga numaidecat dureros- celesta lacrima a albastrului […]. Si aceasta “ civilizare” a durerii si spaimei care este esenta mioritismului, exprimata intr-o tulburatoare nuntire coloristica este suprema victorie a picturii lui Calin Pojar”.
Horea Badescu,1988

Expozitii personale: Peste 20 expozitii la Cluj- Napoca in intervalul [1971]; Baia Mare [1974, 1982]; Ravena , Italia/1974